Kijkje in de klas: Thema kunst

Tijd voor weer een kijkje in de klas. Wat doen we eigenlijk bij de kleuters en hoe leren we?

Momenteel werken wij over het thema kunst en museum. We hebben al geleerd over de werken van Jeroen Bosch, Mondriaan en Kandinsky. Maar ook hoe het werkt in een museum. Wat is er allemaal te zien? Wie werken er in een museum? Zelf hebben wij nu een museumhoek waar de kinderen hun gemaakte kunst in kunnen presenteren. Ook oefenen we met doelen zoals geldbesef en mondelinge taalvaardigheid door toegangskaarten te kopen en verkopen in deze hoek. Of een medewerker in het museum te spelen die wat vertelt over de werken of de werken restaureert. Zo werken we aan het vergroten van de woordenschat.

Ook worden er mooie lijsten gemaakt op de kralenplank om beroemde kunstwerken heen, zo werken we aan de fijne motoriek. En borduren we onze eigen kunstwerkjes, wat best even een uitdaging is. Ook hebben wij bekeken naar schilderijen met hoeden erop. Wij gingen zelf aan de slag met het maken van kunstige hoeden, heerlijk creatief bezig zijn en werken aan de motoriek! Maar ook hoe laat je alles weer netjes achter? Samen spullen delen zodat iedereen genoeg heeft om een hoed te maken.

Op het gebied van rekenen zijn we bezig geweest met het ruimtelijk inzicht door het maken en aflezen van plattegronden van een museum. We bouwen in de bouwhoek ons eigen museum met alle kamers voor verschillende soorten kunst en presenteren wat we gemaakt hebben aan het einde van de speel- en werkles. Zo leren we ons werk te evalueren en te presenteren aan elkaar. Ook zijn we bezig met kleuren mengen van verf, en deze kleuren eerlijk verdelen over de kinderen. Hebben we genoeg zodat iedereen kan verven? Wie heeft er meer en wie minder?

Zie de bijlagen voor wat foto’s. Via deze weg hoop ik u als ouder wat meer inzicht te hebben gegeven in wat wij doen en leren in de klas.